در حالي که 110 روز از مراسم تحليف رئيس دولت تدبير و اميد و آغاز به کار رسمي دولت يازدهم و ۱۵۹ روز از اعلام نتايج انتخابات مي گذرد، هنوز انتخاب استاندار خراسان رضوي در بلاتکليفي مطلق است حال آنکه مي بايست يا استاندار جديد انتخاب مي شد و يا اگر قرار بر ماندگاري استاندار فعلي است نيز تثبيت وي رسمي مي شد تا کارها با شتاب ادامه مي يافت اما...

اما به رغم انتظارها کليد دکتر روحاني هنوز قفل استانداري خراسان رضوي را باز نکرده است!به گزارش خراسان رضوي، با تعيين استانداران چهار استان هرمزگان، سيستان و بلوچستان، کرمانشاه و آذربايجان غربي در جلسه روز گذشته هيئت دولت، تاکنون سکاندار 25 استان از 31 استان کشور در دولت تدبير و اميد مشخص شده است، اما هنوز از انتصاب استاندار جديد خراسان رضوي خبري نيست و خراسان رضوي همچنان در انتظار انتخاب استاندار جديد خود يا تثبيت استاندار فعلي، در بلاتکليفي به سر مي برد.تاخير زياد دولت يازدهم در معرفي نماينده عالي خود در استان در حالي است که خراسان رضوي مهم ترين استان کشور پس از تهران است و اين تاخير طولاني مدت در معرفي سکاندار جديد دولت در خطه خورشيد، پيامدهايي را در بخش هاي مختلف اين استان به همراه داشته است.طي اين مدت گزينه هاي زيادي براي تصدي پست استانداري خراسان رضوي در محافل سياسي و رسانه ها مطرح شده است و همچنان مردم استان در انتظار تصميم هيئت دولت براي انتخاب استاندار خراسان رضوي هستند.در ادامه مطلب مروري بر آنچه طي اين مدت درباره انتخاب استاندار خراسان رضوي در دولت تدبير و اميد گذشته، شده است.روزنامه "خراسان رضوي" اولين شنيده ها درباره گزينه هاي احتمالي تصدي استانداري خراسان رضوي را در ۲۹ مردادماه يعني ۱۴ روز پس از مراسم تحليف بازتاب داد. براساس شنيده ها حسين اميني، محمود صلاحي، هادي پژوهش، مفيدي، عباس شاملو، حميدرضا ترقي، سيدمحمد پژمان، غفور حلمي، سيدجواد حسيني و غلام حسين مظفري گزينه هاي مطرح براي تصدي پست استانداري خراسان رضوي بودند.حرف و حديث ها درباره گزينه احتمالي پست استانداري خراسان رضوي ادامه داشت تا اينکه در ششم شهريور نام مرتضي بختياري وزير دادگستري دولت دهم هم به فهرست گزينه هاي احتمالي افزوده شد.در همين روز رئيس مجمع نمايندگان استان از طرح ۶۰ شاخصه براي انتخاب استاندار آينده خراسان رضوي در نشست اعضاي مجمع با وزير کشور خبر داد، نشستي که به گفته محمدزاده بيشتر درباره اصول و مبناهايي که مدنظر نمايندگان استان و وزير کشور براي انتخاب استاندار خراسان رضوي است، برگزار شد ولي نمايندگان در آن از ارائه مصداق خودداري کردند. وي در گفت وگو با خراسان گفت: خواسته نمايندگان اين است که هر چه زودتر تکليف مديريت عالي استان مشخص شود و اگر قرار است استاندار فعلي ابقا شود زودتر اين امر انجام شود و اگر قرار بر تغيير استاندار است براي جلوگيري از فرصت سوزي تعجيل شود.وي همچنين با انتقاد از لابي گري هايي که توسط عده اي براي تصدي پست استانداري انجام مي شود اظهار کرده بود که هيچ نماينده اي در مجمع نمايندگان استان له يا عليه هيچ فردي براي تصدي پست استانداري موضع گيري نکرده و نخواهد کرد.خبرها و شنيده ها درباره گزينه هاي استانداري در روزهاي نزديک به برگزاري جلسه هيئت دولت بيشتر مي شود و افراد پشت پرده به انتشار آن بيشتر دامن مي زنند.در هفتم شهريور گزينه ديگري به مجموعه منتظران کليدداري برج هاي سفيد استانداري خراسان رضوي افزوده شد و او کسي نبود جز گزينه برگشت خورده از وزارت ورزش و جوانان دولت تدبير و اميد يعني مسعود سلطاني فر.با گذشت ايام هر روز گزينه هاي جديدتري براي به دست گرفتن مديريت يکي از بزرگ ترين و مهم ترين استان هاي کشور مطرح مي شد تا اينکه در چهاردهم شهريور نام احمد گلمکاني در رسانه ها درج شد.در همين روز رئيس مجمع نمايندگان استان هر چند نام گزينه ها را نبرد، اما از پيشنهاد ۵ نفر به وزير کشور از سوي مجمع خبر داد.حسين محمدزاده در گفت وگو با خراسان با اشاره به اينکه گزينه هاي معرفي شده پس از جلسه مجمع و با انتخاب نمايندگان استان و فقط به عنوان نظر پيشنهادي به رحماني فضلي وزير کشور معرفي شده اند، اظهار کرد: اين معرفي به صورت نامه رسمي نبوده است ولي نظر مجمع نمايندگان را به اطلاع وزير کشور رسانده ايم.هر چند خبرنگار خراسان جوياي اسامي افراد پيشنهادي به وزير کشور شد اما وي اعلام اسامي را مصلحت ندانست.در همين تاريخ و براساس شنيده هاي خراسان رضوي، نام علي صالح آبادي به عنوان يکي ديگر از گزينه ها براي به عهده گرفتن سکانداري خراسان رضوي مطرح شد. همچنين در اين روز «خراسان رضوي» با انتشار خبري اعلام کرد که گفته مي شود محمود صلاحي استاندار سابق خراسان رضوي، مرتضي بختياري وزير سابق دادگستري، استاندار اسبق اصفهان و رئيس کل سابق دادگستري خراسان رضوي، احمد صادقي گلمکاني رئيس سابق سازمان امور اقتصادي و دارايي خراسان رضوي و معاون سابق وزير اقتصاد و علي نيکزاد وزير سابق راه و شهرسازي جزو گزينه هاي پيشنهادي نمايندگان خراسان رضوي به دکتر عبدالرضا رحماني فضلي وزير کشور براي کليدداري استانداري هستند.6 آبان ماه جاري نيز مجمع نمايندگان خراسان رضوي با رئيس جمهور ديدار کردند و بنا به گفته محمدزاده رئيس مجمع نمايندگان استان، مجمع نمايندگان خراسان رضوي در اين ديدار به صورت کلي خواستار تعيين تکليف استاندار خراسان رضوي از رئيس جمهور شدند و رئيس جمهور نيز اعلام کرد که با توجه به تأکيد مجمع نمايندگان استان بر تسريع در اين موضوع و سرعت بخشيدن به اين امر، ان شاءا... دستورات لازم را براي تسريع در تعيين تکليف استاندار خراسان رضوي صادر خواهد کرد.

 

کليدداران پيشنهادي

پيش از اين گزينه هاي زيادي همچون محمود صلاحي استاندار سابق خراسان رضوي، مرتضي بختياري وزير سابق دادگستري، استاندار اسبق اصفهان و رئيس کل سابق دادگستري خراسان رضوي، حسين اميني رئيس ستاد انتخاباتي دکتر عارف در خراسان رضوي در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و استانداراسبق سيستان و بلوچستان، اسماعيل مفيدي استاندار اسبق خراسان و عضو شوراي شهر دوره هاي اول و سوم مشهد، عباس شاملو مسئول ستاد انتخاباتي دکتر رضايي در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و از فرماندهان دفاع مقدس و حميدرضا ترقي معاون امور بين الملل حزب موتلفه اسلامي و نماينده اسبق مشهد در مجلس شوراي اسلامي براي تصدي اين مسئوليت مطرح شده بودند. همچنين سلطاني فر وزير پيشنهادي ورزش و جوانان که موفق به کسب راي اعتماد از نمايندگان مجلس نشد، سيدمحمد پژمان شهردار قبلي مشهد، غفورحلمي، رئيس هيئت مديره موسسه مالي اعتباري ميزان، سيدجواد حسيني فرماندار سابق مشهد، غلام حسين مظفري نماينده اسبق مردم نيشابور در مجلس شوراي اسلامي و هادي پژوهش معاون سياسي استاندار خراسان رضوي در زمان تصدي رسولي استاندار دولت اصلاحات، محسن مهر عليزاده معاون رئيس جمهور در دولت دوم اصلاحات، علي محقر و مرتضي مبلغ از ديگر گزينه هاي مطرح شده تا پيش از اين براي کليدداري "برج سفيد خيابان بهار" بوده اند.

 

وعده توزيع اعتبارات بر اساس نظر نمايندگان

در اين بين نکته قابل توجهي که وجود دارد تاکيد تمام 18 نماينده استان به وزارت کشور مبني بر ابقاي محمد حسين فروزان مهر استاندار فعلي خراسان رضوي است و اين موضوع شنيده ها را درباره اعطاي رانت از سوي آقاي استاندار به نمايندگان قوت مي بخشد.شنيده ها حاکي است يکي از دلايلي که نمايندگان به "ظاهر" پيگير ابقاي استاندار فعلي هستند، اين است که "فروزان مهر" به نمايندگان اين وعده را داده که فرمانداران بودجه هاي شهرستان ها را بر مبناي نظر نماينده يا نمايندگان توزيع کنند.قطعا فروزان مهر استاندار فعلي با اين گونه رفتار ديگر نمي تواند مجري خوبي براي سياست هاي دولت تدبير و اميد باشد.

 

گزينه جديد

تازه ترين شنيده ها از گزينه تصدي استانداري خراسان رضوي، محمد مهدي مروج الشريعه مديرعامل فعلي منطقه ويژه اقتصادي سرخس و معاون اسبق برنامه ريزي استاندار خراسان رضوي و استاندار اسبق و چند روزه خراسان شمالي است.

 

تبعات تاخير در معرفي استاندار جديد

در هر صورت با تاخير در معرفي استاندار، زمان و فصل اجراي پروژه هاي عمراني از دست مي رود.پيامد ديگر تاخير در معرفي سکاندار خراسان رضوي، رکود حاکم بر مديريت هاست. از آن جا که مديران دستگاه هاي اجرايي به آينده کاري خود اميدوار نيستند و انگيزه کافي براي برنامه ريزي، اجراي پروژه ها و طرح هاي خود ندارند ، امور اداري آن طور که بايد پيش نمي رود و اجرا نمي شود و چوب اصلي تاخير در معرفي استاندار را مردم استان و بخش خصوصي اقتصاد مي خورند.تاخير در معرفي استاندار تبعات بسيار زيادي دارد که بايد مسئولان ذي ربط با انتخاب استاندار جديد از وارد آمدن خسارت بيشتر به استان جلوگيري کنند.

منبع: خراسان آنلاین



پنج شنبه 23 آبان 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : موسویان

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 
 
 
 

 



چهار شنبه 21 آبان 1392برچسب:محرم, :: ::  نويسنده : موسویان

 

 

تاسوعای حسینی تسلیت

 

 

دانلود آهنگ

 



سه شنبه 21 آبان 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : موسویان

مقدمه

واقعه عاشورا از عالی ترین حماسه های جاویدان است که در کم ترین زمان و با فداکاری افراد معدودی رخ داد و همیشه به عنوان «انقلاب بزرگ» بر تارک تاریخ بشریّت می درخشد.

اندیشمندان مسلمان این حادثه عظیم را از ابعاد گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، عبادی، عرفانی، تاریخی و... مورد تحلیل و بررسی قرار داده اند و هر یک در خور شأن و مقام خود، آموزه هایی را برای پویندگان راه حسینی به ارمغان آورده اند. امّا آن چه بیش از همه حادثه عاشورا را پر فروغ تر و جاویدان تر می سازد، «بعد سیاسی» آن است که بسیاری از انسان ها را متحوّل و انقلابی ساخته و جلو خودکامگی بسیاری از زمامداران فاسد را گرفته است.

اگر حماسه عاشورا رخ نمی داد، بدون شک هیچ نهضت اسلامی دیگری به وقوع نمی پیوست و خودکامگی زمامداران فاسد افزون تر می شد، در نتیجه رشد جوامع اسلامی با خطرات جدّی تری روبه رو شده و مکتب «انسان ساز» اسلام تعطیل می شد، اما تأثیر حماسه حسینی در بیداری سیاسی و شور انقلابی مردم به اندازه ای عمیق بود که سلاطین پر قدرت و کم شعوری مانند متوکل عباسی ناچار می شدند برای تحکیم پایه های حکومتشان با کشته آن حضرت بجنگند و تبلیغات مسمومی بر ضدش به راه اندازند، اما جذابیت این واقعه سرنوشت ساز در ضمیر حق پرست مردم به صورت مقدس و هدایت بخش استوار مانده و به نقش اساسی اش ـ که هدایت و نجات جامعه بشری است ـ هم چنان ادامه می دهد.

در این نوشتار سعی بر این است تا به بخشی از اهداف سیاسی این حماسه جاویدان اشاره شود. امید است که مورد توجه و عنایت پویندگان راه ولایت و عاشقان حسینی قرار گیرد.

تشکیل حکومت

اولین مولّفه سیاسی قیام امام حسین(ع)، تشکیل حکومت اسلامی بود. آن حضرت به صراحت می فرمود: آل ابوسفیان لیاقت حکومت را ندارند و از جدّم رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: «خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است و اگر روزی معاویه را در بالای منبر من دیدید او را بکشید، ولی مردم مدینه او را بالای منبر دیدند و نکشتند و اینک خداوند آنان را به یزید فاسق (بدتر از معاویه) گرفتار نموده است.»(1)

حضرت اباعبداللّه (ع) هم چنان که بر عدم شایستگی آل ابوسفیان برای خلافت پافشاری می نمود، بر لیاقت و شایستگی خود به امر حکومت و خلافت اصرار داشت. با مطالعه تاریخ این نهضت بزرگ مشخص می شود که سیدالشهداء(ع) در هرجا مناسب می دید، شایستگی خود را برای تشکیل حکومت اعلام می نمود و مردم را به پذیرش حکومت و رهبری عادل دعوت می کرد.(2)

امام (ع) ضمن دعا برای مردم کوفه که تصمیم گرفته بودند ایشان را برای رسیدن به حقشان، یعنی تشکیل حکومت یاری کنند، فرمود: نامه های مسلم بن عقیل را که مشعر به اجتماع هماهنگی شما در راه نصرت و یاری ما و مطالبه حق ما بود، دریافت نمودم، از خداوند مسئلت دارم که آینده همه ما و شما را ختم به خیر به گرداند و در این اتحاد و اتّفاق به شما پاداش بزرگ عنایت فرماید.(3)

هم چنین در نامه ای به مردم بصره نوشت: «... و نحن نعلم انّا احقّ بذلک الحقّ؛(4) ما یقین داریم که در مسئله حکومت و خلافت از همه شایسته تر هستیم.»

از سخنان گهر بار امام حسین (ع) استفاده می شود که ایشان خود را شایسته ترین و جامع ترین فرد برای رهبری می دانست و آمادگی خود را برای تشکیل حکومت اصیل اسلامی اعلام کرد. و هر چند نتواند این حکومت را تشکیل دهد، اما با قیام خود در بلند مدت زمینه تشکیل یک حکومت اصیل اسلامی را فراهم نمود.

نفی سکولاریزم

معاویه و پسرش یزید عملاً تفکر «سکولاریستی» را رواج می دادند، به عنوان نمونه وقتی که معاویه بر خلافت نشست، بلافاصله به عراق آمد و در سخنرانی خود به مردم اخطار نمود که من با شما سرنماز و روزه نمی جنگیدم، بلکه می خواستم بر شما حکومت کنم و به مقصود خود رسیدم.(5)

مرحوم علّامه طباطبایی (ره) در مورد این سخن معاویه، می گوید: «معاویه با این سخن اشاره می کرد که سیاست را از دیانت جدا خواهد کرد و نسبت به مقرّرات دینی ضمانتی نخواهد داشت و همه نیروی خود را در زنده نگه داشتن حکومت خود به کار خواهد بست و البته روشن است که چنین حکومتی سلطنت و پادشاهی است نه خلافت و جانشینی پیامبر خدا(ص).»(6)

امام حسین (ع) با قیام خونین خود نشان داد که مرز سیاست از دیانت جدا نیست ودر اسلام بین این دو هم گرایی و هماهنگی وجود دارد و هر وقت در رأس حکومت، زمامداران و حاکمانی فاسد قرار گیرند که لیاقت منصب حکومت و کشور داری را ندارند باید بر علیه آن ها شورید و از منصب حکومت عزل کرد.

عدالت خواهی

سالار شهیدان تلاش می کرد تا تبعیض و بی عدالتی را از جامعه مسلمانان ریشه کن کند و عدالت و مساوات را در میان مردم برقرار سازد. از دیدگاه بلند آن حضرت، زمامدار مسلمانان باید در رفتار گفتار و انتخاب کارگزارانش شیوه ای عادلانه پیش گیرد و در جهت گسترش عدل و داد قدم بردارد.

سیدالشهداء(ع) بر این باور تأکید می کرد و می فرمود: «فلعمری ما الامام الّا الحاکم بالکتاب و القائم بالقسط الدائن بدین الحقّ الحابس نفسه علی ذات اللّه؛(7) به جان خودم سوگند! امام نیست مگر کسی که بر اساس کتاب خدا حکم کند؛ برای عدالت قیام کند؛ متدیّن به دین حق باشد و جان خود را در راه خدا گرو بگذارد.»

مرام عدالت گستری آن حضرت و یاران باوفایش در همه جا اعلان و مشخص شده بود. حضرت مسلم بن عقیل ـ سفیر آن امام(ع) ـ وقتی در دار الاماره کوفه با حاکم ستمگر یزید (عبیدالله بن زیاد) روبرو شد، به این هدف والای قیام اشاره کرد و از ایجاد عدالت سخن گفت.

ابن زیاد وقتی از مسلم بن عقیل پرسید: برای چه به کوفه آمدی و مردم را به انقلاب دعوت می کنی؟ او پاسخ داد: «فاتیناهم لنأمر بالعدل و ندعو الی حکم الکتاب؛(8) آمده ایم تا امر به عدالت کرده و به قانون کتاب خدا دعوت کنیم.»

ظلم ستیزی

ستم پذیری آسیب مهمی برای دین داری مردم است که موجب می شود جبّاران و ستمگران بر جامعه حاکم شوند، امّا اگر انسان ها با عزّت زندگی کنند قطعاً خط سیر جامعه سراز ستم و بی عدالتی در نمی آورد. امام حسین (ع) فرمود: آن چه جبّاران را بر شما مسلط ساخته این است که شما از مرگ گریزان هستید و به این زندگی ننگین نا پایدار دل بسته اید. جمعی مانند بردگان بی اراده و مقهور هستند و گروهی گرسنه و مغلوب و ستمگران به دلخواه در امور مملکت تصّرف می کنند. به دنبال این بیان، حضرت می فرماید:شگفتا که سرزمین اسلام قبضه کسانی است که یا خائن و ستم کار هستند و یا باج گیر و نابکار و یا حکمران بی رحم و بی انصاف.(9)

حضرت اباعبدالله (ع) پس از ممانعت «حربن یزید ریاحی» از حرکت ایشان به کوفه یا مراجعت به مدینه در خطابه ای فرمود: آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری به عمل نمی آید؟! در حالی که مؤمن باید حق جو و طالب دیدار خداوند باشد و من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ستمکاران را جز ملامت و خستگی و کسالت نمی دانم.(10)

مبارزه با علت فساد

سید الشهداء(ع) با قیام جاویدان خود قلب فساد را نشانه رفت. آن حضرت لحظه ای با یزید پلید به مجالست و مصالحت ننشست ؛ زیرا وی غیر از معاویه بود. یزید فردی بی شخصیت، میمون باز، شراب خوار و بی کفایت بود که برای برچیدن سفره توحید از ابتدا سفره بان آن را هدف قرار داده بود و چاره ای نبود جز آن که با پیکان مبارزه از ابتدا قلب او را نشانه رود. شهید بزرگوار آیت اللّه مرتضی مطهری(ره) می گوید: چنان چه دعوت کوفیان برای قیام در کار نبود و حتی اگر معاویه بیعتش را از امام حسین(ع) بر می داشت و او را به حال خود رها می کرد، امام حسین(ع) دست از یزید بر نمی داشت. (11)

زنده کردن روح مقاومت اسلامی در جامعه

قیام امام حسین(ع) و یارانش احساس ضعف و وحشت مسلمانان را نسبت به بنی امیه تا حدّ زیادی از بین برد ؛ به طوری که پس از شهادت آن حضرت شاهد چندین قیام در حجاز و عراق بر علیه امویان هستیم. قیام هایی که هر یک نشان گر رشد غیرت دینی جامعه اسلامی و پیام آور عزّت مسلمانان می باشد.

ناگفته پیداست که مهم ترین کار کرد قیام حضرت سید الشهداء(ع) حفظ بقای اسلام بود. بنی امیه در زمان خلافت یزید در پی ویران کردن بنیادهای دین پیامبر(ص) یعنی، توحید، نبوت، نماز، روزه و... بودند، ولی امام (ع) با حماسه خونین خویش چهره کریه بنی امیه را فاش کرد و با از بین بردن مشروعیّت و مقبولیّت بنی امیه، بقای اصول اعتقادات و مسلّمات دین را تضمین نمود. از این رو وقتی «ابراهیم» پسر «طلحة بن عبیداللّه» در شام از امام سجاد(ع) پرسید:(اگر در جنگ جمل جدّت پیروز شد) حالا چه کسی پیروز شده است؟ امام (ع) در پاسخ او فرمود: «اذا اردت ان تعلم من غلب و دخل وقت الصّلاة فاذّن ثمّ اقم ؛(12) اگر می خواهی بدانی چه کسی پیروز شده است، هنگام فرا رسیدن وقت نماز، ابتدا اذان بگو و سپس نماز را اقامه کن.»

این سخن نشانگر آن است که هدف نهضت حضرت اباعبداللّه الحسین(ع) در درجه اول حفظ اسلام و استمرار شهادت به توحید و نبوت بر مأذنه های مساجد بود، زیرا اگر این مولّفه های مهم از صفحه جامعه محو می شد، دیگر چیزی از اسلام باقی نمی ماند.

عدم پذیرش ذلّت

شخصیت هر انسانی در گرو عزّت و سربلندی اوست. از این رو خداوند متعال اجازه نداده است که هیچ مؤمنی تن به ذلّت دهد.

امام علی(ع) در این زمینه می فرماید: «من اذلّ نفسه فی طاعة اللّه فهو اعزّ ممّن تعزُّ بمعصیة اللّه؛(13) هر کس نفس خود را در راه اطاعت خدا خوار کند، عزیزتر از کسی است که با نافرمانی خدا به عزّت برسد.»

تمام عزّت و سربلندی امام حسین (ع) در بندگی و اطاعت او از خداوند بود. او در روز عاشورا زیر باران تیر دشمن، برترین عبادت الهی، یعنی نماز را در اول وقت برگزار کرد. و شب عاشورا از حضرت ابوالفضل (ع) درخواست کرد تا از دشمن مهلت بگیرد و انگیزه خود را از این مهلت خواهی چنین بیان کرد: «... امشب را نماز بخوانیم و به درگاه خداوند دعا و استغفار کنیم. خدا می داند که من نماز خواندن برای او و تلاوت کتابش و زیاد دعا کردن و استغفار را دوست دارم.»(14)

«قیس بن اشعث» از امام حسین(ع) خواست تا با یزید بیعت کند، حضرت فرمود: «لا واللّه لا اعطیکم بیدی اعطاء الذّلیل و لا افرّ فرار العبید؛(15) به خدا سوگند! چون افراد ذلیل با شما دست ذلّت نمی دهم و مانند بردگان فرار نمی کنم.»

صبح عاشورا که دو سپاه نابرابر در مقابل هم قرار گرفتند فرمانده هان لشکرها مشخص شدند، امام حسین (ع) با جمعی از یاران خود به سوی لشکر کوفیان رفت تا با آنان اتمام حجت کند. آن حضرت خطبه خواند و سخنرانی کرد و در بخشی از آن فرمود: «... بیدار باشید که زنازاده فرزند زنازاده مرا بین دو چیز مجبور کرده است؛ بین مرگ و ذلّت، امّا ذلّت و خواری از ما دور است...»(16)

برگرداندن روحیه حق گرایی

نیم قرن از ارتحال آخرین فرستاده الهی حضرت محمد مصطفی(ص) نگذشته بود که حوادث و وقایعی پیش آمد که تصور آن هم استخوان سوز است. ظهور و بروز جریان «جعل احادیث»، سازمان دهی جریان های انحرافی مثل «مرجئه» و احیای ارزش های قومی و تعصّبات قبیله ای و دامن زدن به تفاخر و هجو و طعن قبایل نسبت به یکدیگر و بسنده کردن به آن چه که از طرف بنی امیه به اسم اسلام به خورد جامعه داده می شد، از نمونه های بارز از بین رفتن روحیه حق گرایی در جامعه مسلمین بود.

امام حسین(ع) فرمود: «چنین وضعی برای ما پیش آمده است که می بینید. جداً اوضاع زمان دگرگون شده، زشتی ها آشکار گردیده و نیکی ها و فضایل از محیط ما رخت بر بسته است. مردم در زندگی پست و ذلت باری به سر می برند و صحنه زندگی همچون چراگاهی سنگلاخ و کم علت و به جایگاه سخت و دشواری تبدیل شده است! آیا نمی بینید که دیگر به حق عمل نمی گردد و از باطل خودداری نمی شود؟ در چنین محیط ذلّت بار و آلوده ای، مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمگران را جز رنج و آزردگی نمی دانم. این مردم بردگان دنیا هستند و دین لقلقه زبان آنهاست. حمایت و پشتیبانی شان از دین تا آن جاست که زندگی اشان همراه با رفاه و آسایش باشد و آن گاه که در بوته امتحان قرار گیرند، دین داران کم هستند.»(17)

احیای روحیه شهادت طلبی

اعتقاد به مکتب شهادت در قیام حسینی تا آن جاست که آن حضرت عشق خود را به مرگ در راه خدا این گونه ابراز می داشت: «خطّ الموت علی ولد آدم مخطّ القلادة علی جید الفتاة و ما اولهنی الی اسلافی اشتیاق یعقوب الی یوسف؛(18) مرگ بر انسان ها همچون گردن بند برگردن دختران جوان است و من به دیدار نیاکانم آن چنان اشتیاق دارم که یعقوب به دیدار یوسف چنان مشتاق بود.»

امام حسین (ع) آرمان شهادت طلبی را از ارکان قیام جاودانه خود می دانست و در ضمن یک دعوت عمومی از تمامی آزادگان این مهم را بیان می کرد که: «من کان باذلاً فینا مهجته و موطّناً علی لقاء اللّه نفسه فلیرحل معنا فانّی راحلٌ مصبحاً ان شاءاللّه تعالی؛(19) هر کس حاضر است تا در راه ما از خون خویش بگذرد و جان خود را در راه لقای پروردگار نثار کند، آماده حرکت با ما باشد که من صبحگاهان حرکت خواهم کرد ان شاءاللّه تعالی.»

حسین بن علی(ع) با آگاهی به شهادت راه کربلا را پیش گرفت و دیگران را هم آگاه ساخت. چنان چه آن هنگام که «ام سلمه» از سفر آن حضرت اظهار ناراحتی کرد، فرمود:من می دانم در چه ساعتی و در چه روزی کشته خواهم شد و می دانم کدام شخص مرا خواهد کشت و از خاندان و یاران من کدام افراد کشته می شوند!(20)

سرانجام آن حضرت با شهادتش راه جاودانگی را به بشریت آموخت و با خون سرخش نسخه آزادگی را نگاشت و ارزش های اسلامی و انسانی را دوباره زنده کرد. از آن پس تا به امروز هر انسان آزاده ای راه سالار شهیدان را در پیش گرفته و با اقتدا به آن امام همام(ع) در مقابل ظلم ایستاده و مرگ سرخ را برگزیده است. تا هم خود را ماندگار سازد و هم جامعه را از آلودگی پاک کند و تا این روحیه در خلق و خوی بشر بوده و هست هیچ ظلمی پایدار نمانده و هیچ ظالمی ماندگار نخواهد ماند.

همان گونه که بنی امیه پس از شهادت حضرت ابا عبداللّه الحسین (ع) و یارانش ریشه کن گردیدند.

پی نوشت ها:ـــــــــــــــــــــــ

21. سخنان امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا، محمد صادق نجمی،ص16.

22. فرهنگ عاشورایی، جمعی از نویسندگان، ج 10، ص90.

23. مأخذ قبل، ص104.

24. تاریخ طبری، محمد بن جریر طبری، ج 7، ص 240.

25. شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید معتزلی، ج 4، ص160.

26. شیعه در اسلام، محمد حسین طباطبایی، ص 44.

27. کتاب الغیبة، نعمانی، ص206.

28. تاریخ طبری، ج 4، ص 282.

29. تحف العقول، ابن شعبه حرّانی، ص 272ـ271.

30. لمعات الحسین، محمد حسین حسینی طهرانی، ص 37.

31. حماسه حسینی، شهید مطهری، ج 3، ص 178.

32. امالی شیخ صدوق، ص 677.

33. کنز العمّال، متقی هندی، ج 2، حدیث 42084.

34. بحار الانوار، مجلسی، ج 44، ص 391.

35. ناسخ التواریخ، محمد تقی سپهر، ج 2، ص234.

36. مأخذ قبل، ج 45، ص 8.

37. سخنان حسین بن علی از مدینه تا کربلا، ص180.

38. بحار الانوار، ج 44، ص366.

39. کشف الغمّه فی معرفة الائمّه، علی بن عیسی اربلی، ج 2، ص29.

40. چهره خونین حسین (ع)، علّامه سید عبدالرزّاق مقرّم، ترجمه عزیزاللّه عطاردی، ص58.



دو شنبه 20 آبان 1392برچسب:عاشورا, :: ::  نويسنده : موسویان
 
 

امام حسین و درسهایی از عاشورا

افشای جریان نفاق

بنی امیه با چهره به ظاهر اسلامی خود مایه فریب و اغوای مردم بودند. نهضت کربلا باافشای ماهیت بنی امیه و چهره آنان به تاریخ بشر به مسلمانان درس بیداری وهوشیاری داد تا فریب چهرههای نقاب زده را نخورند.

مبارزه با طاغوت

طاغوت آن زمان حکومت ظالمانه یزید بود .در این مبارزه به سخن پیامبر استناد کرد که می فرماید: هر کس حکومت ستم پیشه ای

را دید که حرام الهی را حلال وحلال الهی را حرام می شمارد وبه ظلم وستم رفتار میکند اگر بر او نشوردبرخداست که او را به جایگاه وکیفرش برساند.

مقاومت تا آخرین لحظه امام حسین تا آخرین نفر و تا آخرین نفس مقاومت کرد ولیتسلیم نشد.و این درسی است برای امت اسلام در برابر متجاوزان به حریم استقلال و ناموس مسلمین است.

ایجاد تحول در میان مردم

اثر مهم دیگر نهضت حسینی زدودن ترس و وحشت از رژیم استبدادی بنی امیه بود ، این تحول عظیم مبدا اعتراضات مردمی گردید و موجب احساس گناه و بیداری وجدان درافرادی بود که میتوانستند حضرت را یاری کنند اما این کار را انجام نداند.

نهراسیدن از کمی نفرات

در راه حق از کمی نفرات وحشت نداشته باشید.نهج البلاغه حکمت 201 وقتی کسی یا گروهی ایمان به هدف داشته باشند پشتوانه ای قوی دارند ونباید از کمی نفرات بترسندو از جبهه حق عقب نشینی کنند.

کربلا مکتب آزادگی

امام حسین خطاب به لشکریان عمربن سعد فرمود:اگر دین ندارید و از روز قیامت هراس ندارید لااقل در دنیا با آزادگی زندگی کنید.

شکل گیری نهضتها و جنبش های دیگرقیام عاشورا مبدا نهضتهایی مانند نهضت توابین،مختار و زید گردید.

منبع: قبله عشق



دو شنبه 20 آبان 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : موسویان
افسران - درسهایی از فرهنگ عاشورا


دو شنبه 20 آبان 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : موسویان

بچه بودیم از آسمان باران می آمد


بزرگ شده ایم از چشمهایمان می آید

 

گروه ایران فارس www.iranfars.ir


بچه بودیم همه چشمای خیسمون رو میدیدن

بزرگ شدیم هیچکی نمیبینه

 

گروه ایران فارس www.iranfars.ir



بچه بودیم تو جمع گریه می کردیم

بزرگ شدیم تو خلوت
بچه بودیم راحت دلمون نمی شکست

بزرگ شدیم خیلی آسون دلمون می شکنه

دوست داری ادامه بدی برو توادامه مطلب



ادامه مطلب ...


یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : موسویان

 
وزيرخارجه سوئد: ظاهرا سختي کار بين 1+5 است نه ايران

او اين جملات را عصر جمعه در بدو ورود به ژنو در فضايي گفت که بسياري خبرگزاري هاي غربي از احتمال توافق حتي تا ساعات پاياني جمعه خبر مي دادند. روزگذشته اما ناگهان ورق برگشت و توپ به زمين 1+5 افتاد. ديروز روز فرانسه در سوئيس بود. لوران فابيوس وزيرخارجه اين کشور اروپايي آن طور که رويترز نوشت «بزرگترين مخالف برسر راه رسيدن به توافق هسته اي 1+5 با ايران» بود. او به صراحت گفت که «نگراني هاي اسرائيل درباره ايران جدي است و ما هم بايد آن ها را جدي بگيريم». بي بي سي هم به نقل از وي گزارش داد که فابيوس گفته «ايراني ها ما را در مذاکرات احمق فرض کرده اند.» به اين ترتيب روز سوم مذاکرات سخت و نفس گير ژنو به رغم چند دور مذاکرات و حدود 10 ساعت ديدار سه جانبه ظريف، اشتون و کري به همان جايي رسيد که روزنامه لس آنجلس تايمز، از همان ساعات ابتدايي شنبه پيش بيني کرده بود: «ادامه يافتن مذاکرات در نوبت بعدي؛ شايد 2 هفته ديگر.» در اين ميان برخي تحليلگران معتقدند که در يک تقسيم کار پنهان ميان غربي ها، اين بار نوبت فرانسه بود که در روند مذاکرات کارشکني کند و در حقيقت نقش «پليس بد» را اين بار فرانسوي ها اجرا کردند. با اين حال ظريف شب گذشته هرچند گفت که 2 طرف روي تدوين توافق نامه کار مي کنند اما درعين حال اعلام کرد که اگر توافقي حاصل نشود مذاکرات يک هفته تا 10 روز ديگر ادامه خواهد يافت او در گفت وگو با بي بي سي نيز خطاب به اوباما تصريح کرد: پنجره فرصت ها تا ابد باز نمي ماند . همزمان رئيس جمهور نيز در تهران در ديدار وزير خارجه ژاپن تاکيد کرد: طرف هاي مذاکره کننده از فرصت استثنايي مذاکره استفاده کنند. در عين حال خبرگزاري رويترز به نقل از برخي ديپلمات هاي غربي اعلام کرد که به احتمال زياد طرفين در اين دور از مذاکرات به توافق نمي رسند. حدود ساعت 23 ديشب تابناک خبرداد که اعضاي گروه 1+5 براي مشورت درباره مذاکرات هسته اي 1+5 با يکديگر ديدار و گفت و گو کرده اند. اما درحالي که برخي منابع خبري گزارش داده بودند که حدود ساعت 22:30 به وقت تهران مذاکرات به پايان مي رسد و نشست خبري اشتون و ظريف برگزار مي شود، مايکل مان سخنگوي اشتون اعلام کرد که اين مذاکرات تا 2 ساعت ديگر (يک بامداد به وقت تهران) تمديد شده است. گزارش خبري خراسان را از سومين روز مذاکرات هسته اي ايران و 1+5 در ژنو مي خوانيد....(بقيه رو درادامه مطلب بخونيد)

.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 15 آبان 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : موسویان

سلام

 با تسلیت ایام سوگواری سروروسالارشهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)

خواستم ازدوستانی که به طرق مختلف اظهارلطف ومحبت می کنن ،به وب بنده که درحقیقت وب خودشون هست سرمی زنن وبعضا نظراتشونو میذارن تشکروقدردانی داشته باشم وآندسته ازدوستان بزرگواری که دارای وبلاگ هستن وجهت بازدید ازوبهاشون بنده رو دعوت به بازدید میکنن اگه درخواستهاشون رنگ وبوی تبلیغاتی داشته باشه خودشون میدونن که آدم نمیتونه رغبت داشته باشه وبه سایتهای تبلیغاتی (کرم , پودرو لوازم بهداشتی و ساعت و... )بیاد که طرف مثلا چند تومن گیرش بیاد.!!!!!

اما کسانی که دارای سایتهای علمی ، پژوهشی بامطالب مفید واجتماعی و.... هستن بنده باجون ودل درخدمتم تا بهشون سربزنم و

از مطالب مفید وارزشمندشان استفاده کنم.

پس مرزها مشخص شد وبنده درخدمت کلیه دوستان اهل دل واهل قلم هستم.امیدوارم که بتونیم ازاین طریق خدمتی هرچند کوچک به علاقمندان علم وادب داشته باشیم وبالعکس ازعلم واندیشه دوستان هم بهره مند شویم. موفق باشین.

یاعلی

 



سه شنبه 14 آبان 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : موسویان

فلسفه و حکمت عزاداری را می توان در امور ذیل، رهیابی کرد:

الف. محبت و دوستی:

قرآن و روایات، دوستی خاندان رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) را بر مسلمانان واجب کرده است.(1) روشن است که دوستی لوازمی دارد و محبّ صادق، کسی است که شرط دوستی را - چنان که باید و شاید - به جا آورد. یکی از مهم ترین لوازم دوستی، هم دردی و هم دلی با دوستان در مواقع سوگ یا شادی آنان است؛(2) از این رو در احادیث، بر برپایی جشن و سرور در ایام شادی اهل بیت(ع) و ابراز حزن و اندوه در مواقع سوگ آنان، تأکید فراوان شده است.

حضرت علی(ع) در روایتی می فرماید: «شیعه و پیروان ما در شادی و حزن ما شریکند».(3) امام صادق(ع) نیز فرمودند: «شیعیان ما پاره ای از خود ما بوده و از زیادی گل ما خلق شده اند؛ آنچه که ما را بدحال یا خوشحال می سازد، آنان را بدحال و خوشحال می گرداند».(4)

این وظیفه ی عقلانی و شرعی، ایجاب می کند که در ایام عزاداری اهل بیت(ع)، حزن و اندوه خود را به «زبان حال»؛ یعنی، با اشک، آه و ناله و زاری، از نظر خوراک، با کم خوردن و کم آشامیدن مانند افراد غم زده (5) و از نظر پوشاک، با پوشیدن لباسی که از حیث جنس و رنگ و نحوه ی پوشش در عرف، حکایت گر اندوه و ناراحتی است، آشکار سازیم.

ب. انسان سازی:

از آنجا که در فرهنگ شیعی، عزاداری باید از سر معرفت و شناخت باشد؛ هم دردی با آن عزیزان، در واقع یادآوری فضایل، مناقب و آرمان های آنان بوده و بدین شکل، آدمی را به سمت الگوگیری و الگوپذیری از آنان سوق می دهد.

فردی که با معرفت در مجالس عزاداری، شرکت می کند؛ شعور و شور، شناخت و عاطفه را درهم می آمیزد و در پرتو آن، انگیزه ای قوی در او پدیدار گشته و هنگام خروج از مراسم عزاداری، مانند محبی می شود که فعّال و شتابان، به دنبال پیاده کردن اوصاف محبوب در وجود خویشتن است.

ج. جامعه سازی:

هنگامی که مجلس عزاداری، موجب انسان سازی گشت؛ تغییر درونی انسان به عرصه جامعه نیز کشیده می شود و آدمی می کوشد تا آرمان های اهل بیت(ع) را در جامعه حکم فرما کند.

به بیان دیگر، عزاداری بر اهل بیت(ع)؛ در واقع با یک واسطه زمینه را برای حفظ آرمان های آنان و پیاده کردن آنها فراهم می سازد. به همین دلیل می توان گفت: یکی از حکمت های عزاداری، ساختن جامعه براساس الگوی ارائه شده از سوی اسلام است.

د. انتقال دهنده فرهنگ شیعی به نسل بعد:

کسی نمی تواند منکر این حقیقت شود که نسل جدید در سنین کودکی، در مجالس عزاداری با فرهنگ اهل بیت(ع) آشنا می شوند. به راستی عزاداری و مجالس تعزیه، یکی از عناصر و عوامل برجسته ای است تا آموزه های نظری و عملی امامان راستین، به نسل های آینده منتقل شود. مراسم عزاداری، به دلیل قالب و محتوا، بهترین راه برای تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایی آنان با گفتار و کردار اهل بیت(ع) است.

پی نوشت ها:

1. نگا: شوری (42)، آیه 23؛ هود (11)، آیه 29؛ میزان الحکمه، ج 2، ص 236.

2. نگا: المحبة فی الکتاب والسنة، صص 169 - 170 و 181 - 182.

3. بحارالانوار، ج 44، ص 287.

4. امالی، ص 305.

5. طبق فرموده امام صادق(ع) به معاویة بن وهب، «عزاداران سیدالشهدا در روز عاشورا از آب و غذا دوری جویند تا آن که یک ساعت از وقت فضیلت نماز عصر بگذرد، و در حد لزوم به غذای معمول صاحبان مصیبت، سدّ جوع و عطش کنند». [نگا: تاریخ النیاحة الامام الشهید الحسین بن علی، ج 1، صص 157-159].

منبع :حوزه



روی خط سیاست
جدیدترین اخبار سیاسی
درباره وبلاگ

شما می توانید ضمن بهره مندی ازاخبارسیاسی داخلی وخارجی دراین وبلاگ ، با اضافه کردن یک" بک اسلش" ونوشتن کلمه forumدرانتهای آدرس این وبلاگ،درفروم عضوشویدو به تحلیل ونقد اخبار نیز بپردازید./ازهمراهی شمامتشکرم. (مدیروبلاگ:موسویان)
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روی خط سیاست و آدرس siasat4003.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


خبرنامه وب سایت: